Norgee

Hva er psykisk helse og hvordan forbedre den

Innhold

Hva er psykisk helse

Alle har en psykisk helse. Psykisk helse brukes som et overordnet begrep som omfatter vår emosjonelle, psykologiske og sosiale trivsel/velvære. Den påvirker hvordan vi tenker, hvordan vi føler oss og måten vi møter andre i hverdagen. Vår psykiske helse påvirker hvordan vi ser på oss selv og andre, måten vi håndterer stress, opprettholder relasjoner på og tar valg. En god psykisk helse er viktig i alle stadier i livet, fra tidlig barndom- og ungdomsår, og gjennom hele voksenlivet.

Psykiske plager utartes sjeldent som følge av en enkelthendelse, men påvirkes av ulike faktorer:

  • Biologiske faktorer: gener
  • Livserfaring: traumer eller misbruk
  • Psykisk helse problematikk i familien

Det er ikke unormalt å oppleve psykisk helseplager i løpet av livet, plager som påvirker hvordan du tenker, føler og oppfører deg. Selv om psykiske helseplager er vanlig, kan det oppleves svært belastende for den som opplever det eller for pårørende. Da er det hjelp tilgjengelig. Personer som opplever psykisk helse problemer kan bli bedre og mange blir helt friske.

Sykdomsbilde

Kjenner du noen som opplever psykiske helseproblemer? Å oppleve en eller flere av følgende følelser eller atferd, kan være et tidlig tegn på et psykisk helseproblem. Da finnes det hjelp å få mange steder.

  • Spiser eller sover for mye/lite
  • Trekker seg vekk fra venner, familie og vanlige fritidsaktiviteter
  • Konsentrasjonsvansker
  • Ha lav, eller ingen energi
  • Nedstemthet
  • Miste interesse og glede for ting
  • Uforklarlige plager og smerter
  • Røyker, drikker eller bruker narkotiske midler mer enn vanlig
  • Kjenne på alvorlige humørsvingninger
  • Havne i krangler med familie og andre nære relasjoner
  • Å høre stemmer i hodet
  • Tanker om å skade seg selv eller andre
  • Manglende evne til å gjennomføre daglige oppgaver som å ta vare på deg selv, barna dine eller møte opp på skole/jobb

Psykisk helse og velvære/trivsel

Psykisk helse og velvære/trivsel


En god psykisk helse er verdifull. Den bidrar til at vi mennesker opplever oss selv som verdifulle og med tro eget potensiale. Å ha en god psykisk helse kjennetegnes ved at man:

  • Føler seg verdifull som menneske
  • Tro på seg selv og egne evner
  • Arbeide produktivt
  • Positive bidrag i familie-, relasjons- og jobbforhold

Hvordan opprettholde en god psykisk helse:


Det finnes mange gode og enkle teknikker som kan forbedre eller opprettholde din psykiske helse.

1. Få profesjonell hjelp om det trengs

Det finnes mange gode tilbud om hjelp og behandling dersom du sliter med psykiske helseplager. Man kan tiltro seg til venner eller familie og få støtte, råd eller veiledning fra dem. Man kan ta kontakt med fastlege for å få veiledning eller henvisning videre. Det finnes også en rekke hjelpetelefoner, chat-tjenester og støttegrupper der man kan være anonym:

Mental helse: 113 123, nettside
Kirkens SOS: 22 4000 40
Barn- og ungdom
Alarmtelefonen for barn og unge: 111 116
Kors på halsen (Røde kors): 800 333 21

2. Være fysisk aktiv

Fysisk aktivitet kan ha en stor påvirkning på vårt velvære og psykiske helse. Fysisk aktivitet innebærer alt av aktivitet med moderat intensitet eller høyere; gå tur eller sykle til/fra jobb eller skole, husarbeid, sport, lek, treningsøkt. Selv 10 minutters fysisk aktivitet om dagen kan bidra til å øke vår tilstedeværelse, energinivå og bidra positivt på humøret. Ved fysisk aktivitet gir en øyeblikkelig effekt på hjernen vår ved at det frigjøres blant annet stoffene endorfiner og dopamin. Både dopamin og endorfiner gir oss et lykkerus og økt energinivå. Fysisk aktivitet er en av de beste måtene å forebygge stress på, da du bygger opp en bedre motstandskraft mot stress.

3. Skape og opprettholde relasjoner

Sørg for å ha nok tid i hverdagen til å gjøre hyggelige aktiviteter med venner og familie. Det viktig å investere nok tid i å skape nye relasjoner, opprettholde og styrke allerede skapte relasjoner. Dette er en gylden mulighet til å få snakket om store og små følelser i hverdagen. Det å sette av nok tid til å opprettholde relasjoner kan bidra til egen trygghetsfølelse og glede i hverdagen.

4. Positivitet

En positiv tankegang kan være en god bidragsfaktor for en god psykisk helse. Mange har «takknemmelighetsdagbok» som en rutine, der man skriver ned 3 positive ting som har skjedd i løpet av dagen eller 3 ting du er takknemlig for den dagen. Dette å bevisstgjøre seg selv på hva som bidrar til positivitet i hverdagen, øker verdsettelsen av gode relasjoner.

5. Hjelpe andre

Alle har vel kjent på den gode følelsen det gir av å hjelpe noen andre og gjøre nytte av seg? Det gir nemlig velvære å føle seg meningsfull, og for mange er det å hjelpe andre det som gjør det som gir følelsen av meningsfullhet. Alt fra å tilbringe tid med noen som er ensomme, tilby sitteplassen din på bussen til noen som står, hjelpe til med husarbeid eller i hagen, gi blod, jobbe frivillig, gi et kompliment til noen; listen over gode gjerninger som kan gjøres er endeløs.

6. Få nok søvn

Psykiske helseplager kan påvirke søvn, og søvnmangel har negativ innvirkning på din psykiske helse. Alle mennesker trenger søvn, men mange sliter med å sove. Dårlig eller lite søvn svekker vår evne til å håndtere stress, resonnere, tenke og lære. Lag deg søvnrutine du prøver å følge hver dag. Legg deg til samme tid hver dag, unngå telefon eller PC i sengen, vær fysisk aktiv og ute i dagslys hver dag og skriv i takknemlighetsdagboken før leggetid.

Relatert: utbrenthet: forebygging og behandling

7. Balansert kosthold

En viktig faktor for å bedre din psykiske helse er å ha en sunt og balansert kosthold. Det å få i seg nok og riktige næringsstoffer øker selvfølelsen. Gode råvarer, kombinert med nok væske, proteiner og karbohydrater har innvirkning på hjernens arbeidsevne.
Man burde ha et bevisst forhold til inntak av koffeinholdige drikker, som kaffe, te, brus og andre energidrikker. Koffeinholdige drikker kan ha en negativ innvirkning på søvn og også være med på å øke stress og angst.
For å få mer informasjon om et balansert kosthold kan du lese mer på Helsedirektoratet, nasjonale kostråd.

Få hjelp om det trengs:
Dersom du eller noen du bryr deg om opplever store psykiske helseproblemer, ta kontakt med Mental helse på tlf. 113 123.

Del:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Én kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Noen artikler som kunne vært intressante for deg:

Lyst til å skrive for oss?

opp?

Har du noen
gode ideer?💭