Har du tenkt å begynne å blogge? Eller er du kanskje allerede en dreven blogger?
Har du tenkt på at du da driver merkevarebygging?
» Jeg trenger ikke en merkevare » vil du kanskje si . «Jeg er ikke et produkt . «
Merkevarebygging er rett og slett følelsen du vil at leserne skal oppleve når de ser navnet ditt, den følelsesmessige forbindelsen du vil ha dem til å føle med deg som blogger . Og en blogg er en perfekt scene for å bygge din merkevare. Bloggen er din scene og innholdet er merkevaren din.
Som en god logo , har merkevaren en personlighet . Den har en måte å se verden på . Den oppfører seg på en bestemt måte . Merkevaren er ikke historien , men det har en historie å fortelle. Din merkevare er viktig fordi det er gjennom den leserne finner ut hvem du er , hva budskapet er og – slutt – om de ønsker å kjøpe budskapet ditt .
Som godt utformede logoer, er gode merker:
- Konsekvente – Har du lest en bok hvor en karakter gjorde eller sa noe som ikke hang på greip i forhold til resten av fremstillingen av karakteren? Når merkevaren din bygges opp på bloggen din, bør ikke dette endres
- Tydelige- Kjenn markedet for nisjen bloggen din fyller , og hvordan du vil kommunisere det. Å vite din målgruppe og budskap hjelper deg å få en klar merkevare.
- Overbevisende -Vis tegn på deg som er du; forfatter og person. Det er slik leserne får en følelse av hvem du er og hvorfor de skal bry seg om deg.
Hvordan bruke bloggen som en brandingscene
1 . Få se/høre .
Din historie ‘ s karakter har et utseende og det utgjør din merkevare. På en blogg vil det være det første vi ser når vi lander på hjemmesiden din : utseendet .
Men i motsetning til en fiktiv romankarakter, som kan maskeres utvendig fordi man lar handlingen sakte men sikkert avsløre den indre personligheten , bør bloggen din lett identifiseres både via utseende og innhold. Folks tålmodighet på nett er mye lavere enn når man leser en bok.
En god merkevare kan bli ødelagt av dårlig design .
Velg en stil og tone som er forenlig med din merkevare. Selv de skrifttyper og farger du velger å fortelle noe om din forfatter merke : leken ? dramatisk ? quirky ?
2 . Definer målgruppen; din nisje .
Du bør fokusere på et bestemt marked ( lesere av historisk fiksjon ) , en karakter i en serie ( type Harry Potter ) , en region ( historier fra ditt hjemsted) eller din egen personlighet ( en bedrift/coach som skrive en serie av selvhjelpsbøker ).
Men måten du definerer din nisje på, avgjør hvem målgruppen er og hva du vil blogge om . Så spikre ned ting som gjør deg annerledes , deretter markere det i merkevarebygging .
Det finnes mange gode blogger som har veldig smale nisjer, men som likevel er populære, ikke vær redd for å spisse markedet ditt.
Tenk at innen fem sekunder etter landing på bloggen din , så vet leseren hva de kan vente seg.
3. Vurder et slagord, en tagline .
Din slagord er kort beskrivelse i overskriften , rett under navnet på bloggen din . Det er din merkevare og publikum , i en setning .
Hollywood gjør taglines godt . Men i motsetning til filmtaglines – med mindre du er John Grisham og alle på planeten vet du – slagord bør være konkret nok til å la besøkende raskt vite hva de kan forvente å finne på bloggen din .
Ta Larry Brooks ‘ slagord på Storyfix.com : få det skriftlig . få det riktig . få det publisert .
Du vet med en gang hva Larry handler om . Han hjelper leserne administrere skriveprosessen ( få det skriftlig) . Han underviser form og struktur slik at den ikke faller fra hverandre ( få det riktig ) . Og han hjelper deg med å utforske publiseringalternativer og finne den rette for deg ( få det publisert ) . Med disse tre korte men tydelige linjene , får jeg en følelse av hans varemerke: Han er en rett-på-sak kar og han kommer ikke tilmed dill dall .
4 . Finn din stemme og hevd den i bloggen
Akkurat som deg som forfatter/blogger , har merkevaren en stemme . Det kan være unnvikende, men når du endelig har markert den, er merkevaren tydelig.
Bloggstemmen bør være sammenfallende med hva du skriver og hvordan du skriver det . Så folk blir interessert i deg , bloggen din og de tingene du skriver om , slik at de kommer tilbake mer .
5 . Vis ditt ekte, tredimensjonal deg .
Din forfatter/blogger-merkevare må være overbevisende . Mer enn din nyeste bok , mer enn dine siste forelesninger, eller kurs; Bloggens lesere vil ha et » under dyna » øyeblikk . De ønsker å se hvem du er , hva du er opptatt av, hva som beveger deg.
I tillegg til en overbevisende, autentisk om-meg side , er det lurt med en «bio-boks» på sidepanelet på hjemmesiden din med et engasjerende, merkevare-orientert bilde og et par setninger om hvem du er , hva du skriver og det du bryr deg om.
Førstegangsbesøkende vil spesielt sette pris på denne innledningen -med ett blikk bestemmer de om ønsker å lese mer . Hjelp dem med å ta det valget!