I sitt tredje modellår har Audis første masseproduserte elektriske bil vist at eldre bilprodusenter kan lage flotte elbiler.
Med introduksjonen av startmodellen Advanced 50 quattro og flotte alternativer helt opp til S line Sport 55 quattro, viser den mildt oppdaterte Audi e-tron 2022 seg som et forlokkende alternativ i dagens elbil marked.
Audi e tron intro:
Med bedre rekkevidde og lavere priser sammenlignet med de to foregående modellårene, slo Audi e tron 2021 sterkt på markedet. Nesten alle Audi forhandlere tilbyr denne elektriske SUVen, inkludert Gumpens Øst, forhandleren som har flere av modellene klar til prøvekjøring. Audi har flere andre e-trons på lager, og de fleste er priset rundt 700 000 kr.
Audi e tron 50, inneholdt alt standardutstyr, bortsett fra den valgfrie 595 Mythos Black Metallic utvendig karroseri fargen og 12 500kr Black Optic pakke. Imidlertid, bare fordi det ikke var fullt alternativ, betyr det ikke at det føltes underutstyrt. Alle e-trons har et 402 hk dobbelt motoroppsett, adaptiv luftfjæring, skinninteriør, 20 ”felger og en væskekjølt 95kWh batteripakke som standard.
Audi e tron pris:
For all hensikt, la oss bruke 600 000 som grunnpris, inkludert leveringskostnad på rundt 10 000kr. Det finnes også en modell kalt e-tron Sportback, som starter på rundt 700 000kr, men denne kommer vi tilbake til en annen gang. Uansett har alle e-tron-modellene tre trimnivåer betegnet som “Premium”, “Premium Plus” og “Prestige”. Hvert trimnivå er priset til henholdsvis 650 000kr, 750 000kr og 800 000kr.
Her er Audi e tron komplett prisliste:
- Advanced 50 quattro – 600 100kr
- S line 50 quattro – 612 700kr
- Advanced Business 50 quattro – 634 900kr
- Advanced Business 55 quattro – 677 000kr
- Advanced Sport 50 quattro – 684 400kr
- Advanced 55 quattro – 694 200kr
- S line Sport 50 quattro – 697 000kr
- S line 55 quattro – 707 000kr
- Advanced Sport 55 quattro – 726 500kr
- S line Sport 55 quattro – 739 200kr
Som du kan se har Audi e tron flere valgmuligheter. Om du trenger en a-til-b bil eller en mer luksørius versjon så har de dette. Prisen er veldig avhenging av ekstrautsyr og komfort så hvis du er på jakt etter en elekstrisk suv med komfort og kjøreglede så får du mye bil for pengene her.
Audi e tron design:
Selv om selve designet på bilen forblir det samme som de to foregående modellårene, eksisterer det flere mindre endringer. Den viktigste er de nye standard 20 “felgene, som ser mye mer passende ut i en bil til denne prisen sammenliknet med forrige årsmodell.
De gamle basefelgene virket bare veldig lite gjennomført, kanskje litt på samme måte som da U2s Songs of Innocence på en eller annen måte havnet på våre iTunes-biblioteker. Den andre endringen inkluderer den valgfrie Black Optic-pakken, som gir e-tronen et mer aggressivt utseende. Selv om disse endringene er ubetydelige i sin helhet, vil e-trons konvensjonelle design sannsynligvis eldes ganske bra, lik den originale Q7.
Audi e tron Interiør:
Forventningene dine bør være høye for en bil med en startpris på 600 000kr. Startpris-modellen til e-tron utmerker seg i interiørkomfort med skinnseter og mykt berøringsmateriale som belaster nesten alle overflater innen rekkevidde.
Oppvarmede forseter kommer som standard, men du må oppgradere til “Premium Plus” -utstyret for å få ventilerte seter. Videre hvis du har lyst det lille ekstra så har Audi masserende seter. For å få tak i dette så må du opp i prisklassen 800 000kr med Prestige -trim. Sammen med masserende seter har Prestige myke dører, Valcona -skinn, LED -omgivelsesbelysning og Audis “luftduftpakke”, som inneholder to dufter: sommer og vinter.
Ifølge et Audi e -tron forum, når du bytter duftpatronene på 500kr er det en synlig advarsel på beholderen som sier “unngå å puste” – veldig betryggende kan man si! Siden 500kr er litt dyrt, kan du alltid kjøpe Audis krydrede russisk-duftende gekko for 79kr.
Uansett om du velger tilleggsutstyret eller ikke, er til og med standard e-trons interiøroppsett og material valg ganske imponerende. Det er tre hovedskjermer, hvorav to er berøringsresponsive, og den siste fungerer som førerdisplayet. De to berøringsskjermene er svært responsive og har innebygde haptiske motorer som genererer kinestetisk tilbakemelding, så du vet at du faktisk har klikket på noe (ligner Apples 3D Touch-tilbakemelding).
Vi har prøvekjørt denne bilen. Kanskje noe av det rareste men også gøyeste var det å heve og senke temperaturen med en grad bare fordi det føltes godt å trykke. Dessuten føltes hver innvendig knapp og ratt tilfredsstillende å samhandle med. Det viktigste eksemplet på dette er den fint utformede drivvelgeren, som har en metallisk finish og bærer en betydelig avveksling.
Galleri: Audi e tron 50 quattro
Kjøreegenskaper:
Under prøvekjøringen, merket vi at e-trons velkalibrerte luftfjæring var veldig komfortabel og absorberte de fleste ugjevnheter i veien. Som komplement til luftfjæringen er styringen, som føles lett, gir e-tron en lignende oppførsel som de fleste andre luksusbiler. Til tross for den lette styringen, håndterer Audi e tronen ganske bra på banen – 0.85g, ifølge Car and Driver. Selv om 0.85g kanskje ikke virker altfor imponerende, så er det viktig å ike glemme at e-tron er en SUV som veier nesten 3 tonn. Standard modellen til E-tronen veier 2650 kg, eller omtrent tre sjiraffer for å være litt kreativ. Dette gjør at den også krever en girkasse som er i stand til å håndtere både vekten og hestekreftene.
Selv om hestekreftene absolutt ikke er på høyde med Teslas model x til samme pris, gir den nok strøm til å imponere passasjerer med et bra drag og kan dra opp til 1800 kg med hengerfestet. I motsetning til de fleste andre elbiler valgte Audi en annen rute ved å gjøre maksimal effekt utilgjengelig med mindre den er i “Boost Mode”. Ved normal kjøring er 355 hk og 560 nm til disposisjon for sjåføren og når Boost er aktivert, hopper disse tallene til henholdsvis 402 hk og 660 nm.
Null til hundre tar 5,5 sekunder med launchkontroll og 6 sekunder uten. Selv uten lanseringskontroll føles e-tron veldig rask; Det er imidlertid en merkbar effektreduksjon på opptil 10 km / t for å forhindre hjulspinn.
E-trons mest imponerende ytelsesorienterte aspekt er dreiemomentet i mellomtonen, som enkelt vil vinne over en TTRS fra 30-50 og 50-70 km/t.
Audi e trons rekkevidde:
For modellåret 2021 låste Audi opp litt mer av den brukbare batterikapasiteten fra 83,6kWh til 86,5kWh og økte rekkevidden fra 325 km til 350 km. Interessant nok har e-tron en relativt stor ladebuffer, i motsetning til Tesla-kjøretøyer. Deretter vil e-tron normalt belastes til “100%”, men at “100%” er 91% i virkeligheten.
Slik jeg ser det, er kjøretøyets målgruppe tidligere Audi SUV -eiere i stedet for elbilentusiaster. Elbil-fanatiskere var egentlig målet med dette konseptet og Audi prøve å skape så liten forvirring som mulig for EV -nykommere.
Som de foregående modellårene, er audi e tron i stand til 150kW hurtiglading, noe som kan gi en 0-80% lading på bare 30 minutter. Selv om dette høres imponerende ut i teorien, er 150kW ladere relativt uvanlige for øyeblikket. I Oslo er det 290 ladere som er i stand til å gi ut 50kW og bare 29 stasjoner med 150kW.
Når du lader med 50kW, vil 0-80% tiden bremse helt ned til rundt halvannen time. Selv om dette absolutt er en ulempe, spesielt sammenlignet med Teslas Supercharging-nettverk. De fleste nordmen bruker ikke e-tron på lengre turer og derfor krever er det sjeldent at e tron eiere lader offentlig. For kjøring i byer er 350 km mer enn nok for de fleste pendlere uten å lade.
Spesifikasjoner
Verdict:
I sitt fjerde modellår har Audis første masseproduserte EV vist at eldre bilprodusenter kan lage flotte elbiler. Ikke bare gir e-tron unik kjøredynamikk, men den er priset på lik linje med de fleste andre luksuriøse europeiske SUV-er. Siden e-tron er elektrisk, krever den dessuten langt mindre vedlikehold enn sine bensin-kollegaer.
Selv om vi bare brukte relativt kort tid på å kjøre e-tronen, kan jeg ikke nøyaktig forklare påliteligheten. Den femårige / 100 000 km grunnleggende garantien bør imidlertid hjelpe deg med å ta en avgjørelse. Uansett er e-tron i 2022 en fantastisk elektrisk SUV, og interiørkvaliteten og kjøreopplevelsen er ulik den for alle andre vanlige EV.